Khamis, 25 Julai 2013

SAHABAT BAIK

Apakah maksud SAHABAT BAIK yang sebenarnya? Seorang sahabat mengatakan apa yang mereka fikir mereka memerlukan rakan untuk mendengar walaupun mereka tahu bahawa rakan mereka mungkin marah atau dalam keadaan yang tak berkesempatan untuk mendengarkannya. Seorang sahabat tidak meninggalkan kerana mereka takut untuk bersama bersusah payah dengan kita. Seorang sahabat tidak meninggalkan kita apabila dia bosan atau terdapat pekara yang membuatkan dia tidak selesa atau membosankan. Terdapat hanya daripada beberapa nilai-nilai yang sahabat sebenar hargai. Pendek kata, Seorang sahabat yang baik pastinya menyedari akan nilai persahabatan dan berpendapat ianya murni dan indah dengan keluhurannya sebuah PERSAHABATAN.

Diantara beberapa pekara
TENTANG SAHABAT DALAM PERSAHABATAN

Penuh gerak hati, pintar dan bijak. Sentiasa memberi dan membantu melalui berbagai situasi baik dan buruk.Rakan-rakan yang jauh, rakan-rakan yang terdekat, Rakan-rakan akan berada di mana-mana, untuk meminjamkan telinga, Mereka mendengar, ketawa, dan penjagaan hanya melalui perihatinyna nasihat atau masa melayani karenah seorang sahabat, Namun yang paling penting, mereka sentiasa ada, Melalui berbagai situasi dan keadaan kita. Lalu kita tidak boleh melupakan atau tinggalkan seorang sahabat begitu saja melainkan dengan alasan yang jelas. Sahabat Juga akan bersama melihat dan mentafsir masa depan. Menjadikan keduanya sering berharap dalam impian yang sama, Yang mana ketika itu sentiasa ada bersama, Walau dalam keadaan menangis dan ketawa.
Saling mengagumi, dan menyayangi dengan niat yang baik dan keinginan yang juga baik, dengan rasa sayang yang jujur dan tulus. Iaitu amanah, mengetahui dan memahami maksud ertikata SAHABAT atau KAWAN BAIK Yang sentiasa mengambil berat, dalam pelbagai pekara sepanjang masa, Siang dan malam SAHABAT memberi cahaya, Seandainya tiada pada pandangan, kita pastinya tertanya-tanya, atau tercari-cari, bagaimanakah keadaan dan situasinya ketika itu. Sahabat yang baik takan terputus hanya dengan fitnah pihak lain dan takan tergamak untuk melakukan pekara pekara yang negatif untuk sahabatnya, malah dia akan terasa sakit andainya sahabatnya disakiti. Begitulah erti kata sebagai seorang sahabat yang baik, yang saling memahami dan menyayangi.
Awak berada di sana apabila saya memerlukan awak 
Awak sentiasa ada di depan dan belakang saya 
Awak meningkatkan saya apabila saya tersasar atau terlupa 
Awak sentiasa membuat saya tersenyum walaupun ketika bersedih
Awak menangis apabila saya menangis 
Awak ketawa apabila saya ketawa 
Ringkasnya,. sedih,gembira, suka dan duka termasuklah dalam keadaan susah dan senang,.
Kita pasti akan sentiasa ada bersama.


Jadilah seperti seorang wira malam, 
yang mencerahkan dan menyelesaikan hidup dengan cahaya.
Kerana Cahaya juga adalah ibarat sahabat kala kita kegelapan.
Tanpanya kita akan hilang arah dan tujuan dalam kegelapan.

M.H.A

Tiada ulasan:

Catat Ulasan